MYMEMO「マイメモ」UE4 & Wwise Document「Switch」

こんばんわ~AZStokeです。
MYMEMOに改名して第1弾!!
今回は「Switch」についてです。
これはWwise上で細かくEventせずに鳴らし変えを行える機能をUE4で有効にする方法を記載したいと思います。
そもそもSwitchとは何??などが疑問に思われている方はAudiokinetic社のドキュメントを見るのが良いでしょう
以下がAudiokinetic社のドキュメントページです。
https://www.audiokinetic.com/library/edge/?source=Help&id=welcome_to_wwise

Good evening AZStoke.

First renamed to MYMEMO! It is!

This time about "Switch".

I would like to describe how to enable the UE 4 to function to change singing without finely eventing on Wwise.

What is Switch in the first place? Is it? If you are wondering, etc, it would be better to see Audiokinetic's document

https://www.audiokinetic.com/library/edge/?source=Help&id=welcome_to_wwise


UE4に関するドキュメントが少ないのである程度Wwiseの知識がある方に向けたドキュメントです~
とは言いつつ簡易にはご説明します。
例としてよく使用するのは地面のマテリアルで足音の切り替えなどはよく使用します。
水のマテリアル上にプレイヤーの足が設置したタイミングでSwitchが入っていることで水の足音に切り替わるなどです。
タイトルによりますが、マテリアルの切り替えは大量も大量これを一つずつEventで切り替えてたら時間がいくらあっても足りません。そういう用途で使用するのがSwitchです。

★★注意点★★
Switchはあくまで再生中に切り替えるものではありません。
そのため再生前に状態をSwitchとして確認して再生が切り替わるというものです。
再生中に切り替えたい場合はSwitchではなくGameparameterです。

It is a document directed towards those who have some knowledge of Wwise because there are few documents about UE 4

I will explain it in a simplified way.

I often use switches such as footsteps on the ground material to use often as an example.

It is switched to the footstep of the water because the switch is included at the timing of the player 's foot on the water material.

Depending on the title, switching masses as much as possible is not enough even if there is time when switching this one by one event. Switch is used in such applications.

★ ★ Notice ★ ★

Switch does not switch to the last during playback.

Therefore, before switching to playback status is confirmed as Switch and playback is switched.

If you want to switch during playback it is Gameparameter instead of Switch.

上記の設定が基本的なSwitchの作成項目です。
まずはSwitchGroupと以下Switch要素を入れてください。

The above setting is the basic Switch creation item.

First of all add SwitchGroup and Switch element below.


InteractiveMusicHierarchyを使ったSwitchなどはここでは伏せます。
ややこしくなるんで色々できますが、今回は一番ポピュラーな設定をご説明します。
ActorMixerHierarchy上でSwitchContainerにSFXをセットします。
これによりSwitch内にAudioが登録されました。

それからさきほど作成したSwitchをセットすることで音に対するSwitchを紐付けることができます。
Switchリストに対するSFXのセットを行います。
状態を見て音を再生する際の音をどれにするかはここでの設定になります。
上記の画像をもとにセットしてもらえばなんとなくわかるかと思います。

Switch using InteractiveMusicHierarchy etc is lost here.

I can do a variety of things because it gets confusing, but this time I will explain the most popular setting.

Set SFX to SwitchContainer on ActorMixerHierarchy.

Audio has been registered in the Switch.

Then you can associate Switch with sound by setting the Switch you just created.

Set SFX to Switch list.

Which of the following sounds to use when playing the sound when looking at the status is set here.

I think that I can understand somewhat if you set it based on the above image.

ではSwirchコンテナを右クリックしてEvent作成してください。
作成したEventは以上の画像のようになります。
これはスイッチが設定されたEventになっています。
EventをPostすることでSwitchの状況の上で再生されるようになります。

Please right click on the Swirch container and create Event.

The created Event will look like the above image.

This is the event that the switch is set.

By posting the Event, it will be played on Switch situation.

UnrealEngine上で設定行っていきましょう。
Wwiseのインテグレートできていないと上記のノード出てきませんので気をつけてください

できていない人は以下のページを参照してください。

簡易版
http://www.azstoke.jp/posts/1847468?categoryIds=393218

上級者版
http://www.azstoke.jp/posts/1981479?categoryIds=393218

上記のEnumの切り替えをもとにSetSwitchします。
設定したSwitchGroup、SwitchStateを文字列で記入します。
Actorのセットをお忘れなく。
Switchのセットを行った上で次にEventを再生することでそのSwitchに基づく音が再生されるようになります。

UE4のEnumとしてのSwitchの設定は上記のようなノードを使うことがよく行われます。
UE4上で定義したものをWwiseのスイッチに置き換えるという感じですね。

ちなみにこれはあくまで一例です。
初回に知っておく必要がある程度と留めてもらうほうがよいでしょう
ではみなさんUE4とWwiseを使ってみてみたらどうでしょう~

Switch setting as Enum of UE 4 is often done using the node as above.

It is like replacing what you defined on UE4 with a Wwise switch.

By the way this is just an example.

It would be better to keep it to the extent that you need to know for the first time

Then why do not you try using Wwise with everyone UE4?

P.S.
最近頭痛がかなりひどい
なんとかしたいです~
ちゃんと休まないといかんすね。
よい休日を~

Recently my headache is pretty bad

I want to do something

I will have to take a good day off.

Have a nice holiday

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